Onder deze rubriek kan u et name de nodige informatie vinden hoe u huurder kan worden van een sociale woonst. Voor meer informatie kliek hier.
Hebt u vragen? Wil u informatie?
LOJEGA n.v.b.a. organiseert elke dinsdagnamiddag permanentie van 13u tot 15u30 en elke donderdag van 9u tot 12u.
GELIEVE TE NOTEREN DAT DE BURELEN NIET MEER TOEGANGKELIJK
ZIJN VOOR HET PUBLIEK OP VRIJDAG.
Wat moet ik doen om een sociale woning te kunnen huren?
U kan zich inschrijven in "LOJEGA" met als doel een sociale woning toegewezen te krijgen. Voor hulp kan u altijd beroep doen op betrokken diensten en dit tijdens de permanenties.
Wat is een OVM?
Een ovm is een openbare vastgoedmaatschappij, met andere woorden een sociale huisvestingsmaatschappij.
Welke documenten heb ik nodig bij mijn inschrijving?
Verplichte documenten:
• Recente gezinssamenstelling (af te halen op het gemeentebestuur)
• Recto-verso kopie van de identiteitskaarten van alle meerderjarige gezinsleden
• Kopie van uw Aanslagbiljet, aanslagjaar 2016 - inkomen van het jaar 2015
Indien verlies van woonst of huuropzeg :
• Kopie van de opzegbrief van uw eigenaar + omslag aangetekende brief
• Recent attest van uw verblijf in een onthaaltehuis
Indien u kinderen heeft:
• Recent attest van uw kinderbijslagfonds met vermelding van uw kind(eren) ten laste
• Indien uw kind ouder is dan 18: recent attest van regelmatig schoolbezoek
• Kopie van het vonnis betreffende de toekenning van het bezoekrecht over uw kinderen + het bedrag en het betalingsbewijs van het alimentatiegeld van dit jaar
Indien u invalide bent:
• Attest invaliditeit + 66% met vermelding van het invaliditeitsnummer uitgaand van het Ministerie van Sociale Voorzorg
• Recent attest met uw huidig maandelijks inkomen van het Ministerie van Sociale Voorzorg met vermelding van het type uitkering
• Recent attest van uw mutualiteit met vermelding van uw invaliditeit + 66%
• Recent attest van uw mutualiteit met vermelding van het huidig dagelijks bedrag van uw uitkering + datum ingang toekenning
Indien u werkt:
• Kopie van de 3 laatste maanden van de loonfiches van uw werkgever
Indien u gepensioneerd bent:
• Kopie van uw Pensioenfiche 281.11 van het jaar 2015
Indien u over een vervangingsinkomen beschikt:
• Recent attest van uw werkloosheidsdienst met het huidig dagelijks bedrag + datum ingang werkloosheid
• Recent attest van het OCMW met vermelding van het huidig maandelijks bedrag van uw uitkering
Indien u geen inkomen heeft:
• Ereverklaring met vermelding dat u geen inkomsten heeft
---
Kan ik mij in verschillende sociale huisvestings- maatschappijen inschrijven?
Ja. Het 'nieuwe' systeem van de meervoudige inschrijvingen laat u toe om u in te schrijven in meerdere maatschappijen en dit door middel van één document.
U dient het document af te geven in 1 maatschappij naar keuze en deze laatste zal uw administratief dossier beheren en de nodige informatie doorsturen naar de verschillende maatschappijen van uw keuze.
Deze OVM is dan ook uw referentiemaatschappij.
Hoe lang moet ik wachten vooraleer ik een woning toegewezen krijg?
Het is onmogelijk om vooraf te bepalen hoeveel tijd er nodig zal zijn vooraleer er u een woning wordt toegewezen. De toewijzing van een eventuele woning hangt af van het aantal prioriteitspunten
waarop u recht heeft. We moeten veelal rekening houden met een wachtperiode van enkele jaren.
De prioriteitspunten
Absolute prioriteit
- De kandidaat-huurder die werd benadeeld, d.w.z. die in nuttige volgorde voor de toewijzing van een woning werd voorbijgestoken door een andere kandidaat-huurder. Deze kandidaat moet zelf het initiatief hebben genomen om op basis van artikel 66 van de ordonnantie van 1 april 2004 beroep in te dienen. Een kandidaat kan zich hier niet op beroepen, indien de benadeling het gevolg is van een niet-inschrijving, van een onvolledige inschrijving of van een niet-geregistreerde of onjuiste wijziging waarop de aanvrager niet zou gereageerd hebben binnen de 6 maanden na de betekening ervan of na de overschrijding van de normale bevestigingstermijn.
- De huurder die een onaangepaste woning wenst/dient te verlaten om te verhuizen naar een aangepaste woning.
Vijf prioriteitspunten
De persoon die hetzij bij ongezondheidsbesluit genomen door de burgemeester in toepassing van artikel 135 van de gemeentewet, hetzij door een beslissing van de Gewestelijke Inspectiedienst, opgericht door de ordonnantie van 17 juli 2003 houdende de Brusselse Huisvestingscode, verplicht wordt de woning te verlaten (art 9§1 BBHR van 26 september 1996 gewijzigd door het besluit van 19 februari 2004 (B.S. 24.03.2004))
Ongezondheidsbesluit van de burgemeester + attest opgesteld door de gemeente waaruit blijkt dat de huurder reeds twee jaar op het betrokken adres ingeschreven is of beslissing van de Gewestelijke Inspectiedienst.
Twee prioriteitspunten
- De betrokkene heeft van zijn eigenaar een wettelijke opzegging van de huurovereenkomst ontvangen vóór de normale vervaldag van de lopende huurovereenkomst ;
- De betrokkene is alleenstaand en heeft kinderen ten laste ;
- Het gezin telt minstens één persoon met een handicap ;
- Beslissing van het gerecht die een risico op plaatsing van de kinderen met zich meebrengt of het verbod om, na een plaatsing, opnieuw deel te gaan uitmaken van de familie-eenheid omwille van de
toestand van de woning;
- Het slachtoffer van een geval van overmacht, natuurlijke of sociale ramp dat het onvoorziene verlies van de betrokken woning tot gevolg heeft ;
- Onmogelijke mutatieaanvraag of mutatieaanvraag waaraan niet werd voldaan binnen een termijn van één jaar.
Eén voorkeurrecht
- Per gezinslid dat ouder is dan 60 jaar ;
- Het gezin telt minstens twee kinderen ten laste en één persoon jonger dan 35 jaar die geen kind ten laste is ;
- Per persoon die het statuut heeft van krijgsgevangene of oologsinvalide of voor hun weduwnaar/weduwe ;
- Het gezin krijgt verhuis-, installatie- en huurtoelagen (VIHT's) en zal binnenkort het recht daarop verliezen ;
- Eén of meerdere kinderen van zes jaar of ouder lijden aan loodvergiftiging.
Bijkomende punten per anciënniteitsjaar
Na 1 wachtjaar ontvangt u 1 voorkeurrecht. Vanaf het tweede jaar ontvangt u twee bijkomende voorkeurrechten per volledig anciënniteitsjaar van uw aanvraag.
Moet een inschrijving vernieuw worden?
Ja, tweemaal per jaar. U zal hiervan ten gepaste tijde schriftelijk verwittigd worden.
Hoeveel zal mijn huur voor mijn woning bedragen?
De basishuur wordt bepaald op basis van de aard van de toegewezen woning en het geheel van uw inkomsten op het ogenblik van de toewijzing alsook uw gezinssamenstelling.
Kan ik een woning weigeren?
U mag geen woning weigeren:
- indien deze woning voldoet aan uw gezinssamenstelling en deze beantwoordt aan alle wooncriteria.
- indien de huurprijs uw financiële mogelijkheden niet overstijgt.
Wat moet ik doen indien er een wijziging is van mijn gezinssamenstelling?
Breng ons zo snel mogelijk uw nieuwe gezinssamenstelling.
Ik ben kandidaat-huurder en ik verhuis
Breng ons hiervan zo snel mogelijk op de hoogte door middel van een gezinssamenstelling (af te halen op uw gemeente) binnen de 2 maanden.
NV "Anderlechtse Haard"
Bergensesteenweg, 595
1070 Brussel
Tél. : 02/556.77.30
Fax. : 02/ 556.77.99
CVBA "De Brusselse Woning"
Kardinaal Mercierstraat, 37
1000 Brussel
Tél. : 02/ 435.28.01
CVBA "LOJEGA"
Rusatiralaan, 6
1083 Brussel
Tél. : 02/ 426.23.94
Fax : 02/ 426.13.14
e-mail: info.lojega@lojega.be
Website :http://www.lojega.be
NV "De Koekelbergse Haard"
Schmitzstraat, 7
1081 Brussel
Tél. : 02/ 414.12.82
Fax : 02/ 414.18.43
CVBA "De Schaarbeekse Haard"
Trooststraat, 70
1030 Brussel
Tél. : 02/ 240.80.40
Fax : 02/ 240.80.60
CVBA "En Bord de Soignes"
Herrmann Debrouxlaan, 15A
1160 Brussel
Tél. : 02/ 435.23.50
CVBA "Lakense Haard"
Dikke Beuklaan, 5A
1020 Brussel
Tél. : 02/ 4793.00.48
02/ 479.22.42
Fax : 02/ 478.49.36
CVBA "Binhôme"
Jean Ballegeerstraat, 69/28
1180 Brussel
Tél : 02/ 379.25.79
Fax : 02/ 379.25.89
CVBA "Le Logement Molenbeekois"
Sint-Jan-Baptistvoorplein, 27
1080 Brussel
Tél. : 02/ 414.03.72
Fax : 02/ 414.02.63
CVBA "De Moderne Woning"
Sint-Lambertusberg, 2
1200 Brussel
Tél. : 02/ 770.38.30
Fax : 02/ 763.05.59
CVBA "Floréal
J. Wautersplein, 9
1170 Brussel
Tél. : 02/ 672.31.42
Fax : 02/ 672.56.62
CVBA "Comensia"
Site Lavoisier
De Koninckstraat, 40/24
1080 Brussel
Tél. : 02/ 511.18.14
Fax : 02/ 511.64.54
CVBA "Binhôme"
Permanente dienstverlening kandidaten
Zwanenstraat, 8/10
1050 Brussel
Tél. : 02/ 649.20.13
Fax : 02/ 640.65.85
CVBA "Zuiderhaard"
Bronstraat, 18
1060 Brussel
Tél. : 02/ 534.78.80
Fax : 02/ 537.49.52
CVBA "Evercity"
C. Permekelaan, 83/33
1140 Brussel
Tél : 02/ 430.65.00
Fax : 02/ 430.65.01
CVBA "Le Logis"
G. Benoidtlaan, 22
1170 Brussel
Tél. : 02/ 672.33.59
Fax : 02/ 672.40.32
NV "Le Foyer Etterbeekois"
Hippolyte Rolinpromenade , 1
1040 Brussel
Tél. : 02/ 738.07.41
Fax : 02/ 733.60.88
CVBA "Goedkope Woningen vanSt-Joost-ten-Noode"
Amédée Lynenstraat, 21
1210 Brussel
Tél. : 02/ 217.95.57
Fax : 02/ 218.63.51
CVBA "ABC" (Alliantie van de Brusselse Coöperatieven)
De Sévignéstraat, 16
1070 Brussel
Tél. : 02/ 521.55.40